Summerburst

Från en smal festival för de redan invigda till ett av de största arrangemangen i Sverige.

Summerburst är en riktig framgångssaga, och TPO har varit med hela vägen. Arrangörerna bakom Summerburst var tidigt ute med att förstå att uppkoppling var mer än en rolig grej, och under de senare årens upplagor av arrangemanget har Internet varit lika viktigt som elektricitet. Exempelvis förekommer ingen som helst kontanthantering.

Publiken är ung och teknikintresserad, vilket ställer särskilt höga krav på snabbt och stabilt Internet. 2019 arrangerades Summerburst både på Stadion i Stockholm och på Ullevi i Göteborg. På båda platserna såg TPO till att biljettvalidering, försäljning och distribution av ljud och ljus fungerade som det skulle.

Den här sortens arrangemang lockar en publik som är väldigt angelägen om att dela med sig av sina upplevelser med hjälp av sociala medier. Effekten blir att det i praktiken är många fler som tar del av Summerburst än de som befinner sig på plats. Detta hjälper till att bygga festivalens varumärke och skapar en aura kring eventet.